søndag den 28. august 2011

Verdens Gang, korrespondance vedr. Utøya-massakren



Korrespondance med Verdens (under)Gang

From: Jorgen Theil
Sent: Friday, August 12, 2011 5:52 PM
Subject: Re: Utøya-massakren/Hanne Bech Hansen
Jeg fik ikke fremhævet med rødt den allervigtigste betingelse, så den fremhæver jeg her (nedenstående 2 steder) med lilla:
Sent: Friday, August 12, 2011 5:43 PM
Subject: Re: Utøya-massakren/Hanne Bech Hansen
Kære Marianne,
Jeg fremhæver i min nedenstående mail af i dag kl. 16:52 med rødt, hvad det er, jeg vil:
Det bliver, frygter jeg, altfor kompliceret for dig, så med kopi til Lars og Mads beder jeg dem i deres eventuelle svar bekræfte, at de har den tid og de recourser, der skal til for at gøre et ordentligt stykke arbejde?
Hilsner,
Jørgen Theil
Sent: Friday, August 12, 2011 4:54 PM
Subject: SV: Utøya-massakren/Hanne Bech Hansen
Hei,

Jeg har så absolutt ikke fått noen munnkurv. Jeg ber om forståelse om at det har vært travle dager.

Jeg har imidlertid vanskeligheter å forstå hva du vil.

Mvh
Marianne Vikås

Fra: Jorgen Theil [mailto:jorgen.theil@nielsen.tdcadsl.dk]
Sendt: 12. august 2011 16:52
Til: Lars Joakim Skarvøy; Mads A. Andersen
Kopi: Marianne Vikås
Emne: Re: Utøya-massakren/Hanne Bech Hansen

Kære Larsj & Mads,
I dagens artikel ændret kl. 13:37 henvises der til Jer, såfremt læseren har tips om regeringens terrorkommission.

Jeg noterer mig ligeledes statsminister Jens Stoltenbergs begrundelse for at nedsætte kommissionen: “Tusenvis av mennesker over hele landet trenger omsorg og hjelp. For dem er det avgjørende å få svar på spørsmålet: Hva skjedde, og hvorfor skjedde det. Dette er også viktig for oss som nasjon. Vi skal lære av terrorangrepet. Målet er at det ikke skal skje igjen. Målet er større trygghet, sier Jens Stoltenberg”.

Mine nedenstående henvendelser tilsigtede at bidrage til at besvare ststsministerens ovenstående spørgsmål, hvorfor det har undret mig, at jeg ikke er blevet kontaktet?

For det er en lille verden! En meget lille verden, som meddelelsen om udnævnelsen af Hanne Bech Hansen gør endnu mindre, idet hun er een af hovedpersonerne i min nedennævnte bog – på skurkesiden.

I skal således gøre op med Jer selv og den redaktion, der har givet Marianne Vikås mundkurv på, om I vitterligt tør (eller må) referere sandheden?

I ønskes alle en velsignet weekend,
Jørgen Theil
skibsreder, forfatter & dissident


Sent: Friday, August 05, 2011 10:56 AM
Subject: Re: Utøya-massakren

Kære Marianne,
Skal jeg tolke din tavshed som et udslag af den norske udgave af “Tavshedens tyranni” (jvf. Jyllands-Postens redaktør Flemming Roses bog af samme navn), eller at du, Robert Simsøs forsikringer desuagtet, ikke anser dig selv for at være kompetent?

Jeg kan se, du i går har beskæftiget dig med Fjordman, så hvis det i virkeligheden er det, der har slået dig ud, kan jeg kun anbefale, at du dropper mig og det indlæg, jeg er ved at forberede, for det er langt, langt voldsommere end det, jeg har kunnet læse på VG’s netavis om Fjordman alias Peder Jensen.

Jeg sender derfor også nærværende korrespondance til de af dine kolleger, der står navngivet i dagens netavis, nemlig: Morten Hopperstad, Rolf J. Widerøe, Hans Henrik Torgersen, Jarle Brenna, Dennis Ravndal og Gordon Andersen, og så kan I indbyrdes finde ud af, hvordan I vil fordele arbejdet. Jeg skal bare på forhånd sikre mig, at det er en kompetent og ansvarsbevidst journalist, jeg har fået kontakt til, før jeg fremsender mit materiale, da det ville kunne gøre stor skade i de forkerte hænder.
Hilsner,
Jørgen Theil
Sent: Thursday, August 04, 2011 8:00 PM
Subject: Re: Utøya-massakren

Kære Marianne,
For næsten hver eneste artikel om denne sag, jeg slår op på VG’s webside, ser jeg flere og nye navne på VG-journalister. Så da jeg (meget forsinket) kom tilbage fra mine møder her til aften og ikke havde noget svar fra dig, ringede jeg og talte med vagtchefen, Roberft Simsø, der fortalte, du har været travlt optaget hele eftermiddagen, og at han ville bede dig svare mig lige så snart, du har tid.

Der er som sagt ikke noget, der haster mere end det jager, og med ovennævnte forsinkelse jeg bliver i hvert fald ikke klar før engang over middag i morgen, fredag, men jeg vil gerne være sikker på, du er den rette at stile det til? Venligst be- eller afkræft og i sidste fald lad mig vide hvem, jeg så skal korrespondere med? Jeg tror roligt, jeg kan sige, at det materiale, jeg har, vil slå benene væk under dig og ændre hele debatten radikalt. Det er så også derfor, det er vigtigt for mig, det havner i de rette, kompetente hænder.

De bedste hilsner,
Jørgen Theil

Sent: Thursday, August 04, 2011 11:47 AM
Subject: Utøya-massakren

Kære Marianne,
Tak for dit hurtige svar, men, som jeg meddelte i min første mail, skulle jeg afsted kort efter afsendelsen, så jeg så først din, da jeg kom tilbage sent i går aftes.

Det er en lille Verden! Den 11. juli blev jeg ringet op af min gamle, norske ven, som jeg ikke har set eller korresponderet med i mindst 10 år, og da han under samtalen nævnte, at han havde de to artikler fra Aftenposten og Verdens Gang liggende på sin pc, fik jeg ham til at sende dem, da jeg under vandskaden i sidste måned fik ødelagt mange af mine avisartikler fra Fylyppa-sagen. Artiklen fra VG havde jeg i øvrigt aldrig set før, da jeg i så fald formentligt ville have gjort opmærksom på de fejl og misforståelser, jeg har kunnet konstatere. Jeg vedhæfter artiklerne, så du hurtigt kan sætte dig ind i baggrunden for mine relationer til Norge.

Jeg kan se, at mens jeg har været væk, har der været en livlig debat mellem især Siv Jensen og Pie Kjærsgaard. Jeg kender ikke Siv Jensen og hendes Fremskrittspartiet, men jeg har et indgående kendskab til Pia Kjærsgaard og Dansk Folkeparti, som jeg vil tage med og behandle i det materiale, jeg planlægger at sende til Verdens Gang. En ting kan jeg love: Det bliver ikke kedeligt.

Jeg vil derfor bede dig bekræfte, om jeg skal sende dette materiale til denne din mailadresse? Eventuelt med kopi til de af dine kolleger, der arbejder på sagen? I så fald bedes du oplyse deres e-mailadresser?

Jeg formoder, I foretrækker, at jeg kun sender materialet til VG, eller er det lige meget?

Det vil tage mig lidt tid at gå de sidste to dages pressedækning af sagen igennem og tilføje det, der er relevant, og jeg har to møder her i eftermiddag, så jeg kan ikke sige hvornår, jeg forventer, det bliver færdigt til afsendelse; men formentligt i aften, ellers i morgen.

Venligst lad mig høre dine svar og kommentarer på ovenstående.
Have en god dag,
Jørgen Theil


-----Oprindelig meddelelse-----
From: Marianne Vikås
Sent: Tuesday, August 02, 2011 11:22 AM
To: Jørgen Theil
Subject: SV: Melding sendt fra VG Profil

Hei og takk for epost.
Hvilken informasjon sitter du på?
Med vennlig hilsen
Marianne Vikås






-----Opprinnelig melding-----
Fra: Jørgen Theil [mailto:jorgen@theil.nu]
Sendt: 2. august 2011 10:53
Til: Marianne Vikås
Emne: Melding sendt fra VG Profil
Navn: Jørgen Theil
IP: 87.60.29.208, 87.60.29.208
Melding:
From: Jorgen Theil
Sent: Tuesday, August 02, 2011 10:49 AM
To: 2200@vg.no
Subject: Utøya-massakren
Att.: Gordon Andersen, Morten Hopperstad, Marianne Vikås, Dennis Ravndal og/eller Jarle Brenna.

Jeres navne har jeg fundet på VG’s netavis’ artikler om dette emne, hvorom jeg har en del materiale. Det er for omfattende at sende som et tip, og jeg ønsker heller ikke bare at sende det uden at være sikker på, det bliver modtaget af den/de journalister, der har med saken at gøre.
I bedes i Jeres svar derfor meddele mig den e-mailadresse, jeg skal sende det til?

Jeg præsenterer mig velsagtens bedst ved at referere til min Eventyrtrilogis første og hidtil eneste bog “Eventyret om Zen og Den Danske Mafia”, der er en sandfærdig dramadokumentar, som også har Norge og nordmænd på rollelisten. VG har i sin tid – helt nøjagtigt den 3. december 1991 v/Geir Terje Ruud – skrevet om denne sag under overskriften “DnB kapret mitt skip”.

Jeg tager afsted om en time og vil være på rejse intil i morgen eftermiddag, så indtil da ser jeg ikke og vil ikke kunne besvare eventuelle forespørgsler. Det er så heller ikke noget, der haster mere, end det jager.

Med venlig hilsen,
Jørgen Theil
skibsreder og forfatter

PS: Jeg sender også denne besked over Gordon Andersen og Marianne Vikås’ tips-boks.


From: XXX
Sent: Monday, July 11, 2011 12:12 PM
Subject: nye utfordringer

Hei Jørgen,
Hyggelig å komme tilbake i kontakt etter mange år.
La oss treffes i København for å oppdatere oss litt på livets gang.
mvh

Ingen kommentarer:

Send en kommentar